|
Kawasaki trtnelem
1950 - a kezdet
1952: Befejezdtt a KE-1 motorblokk kifejlesztse. (Kawasaki Machine Industry - a Kawasaki Aircraft Company elfutra - Takatsuki Factory) "A replgp tervezk" a KE (Kawasaki Engine) tervezst 1949-ben kezdtk. A tmeggyrts 1953-ban indult. A lghtses, 4 tem, egyhengeres,148 cm3-es OHV motor 4 LE-t adott le 4,000-res fordulaton.

1955: Megkezddik a KB-5-s motorblokk gyrtsa. (Kawasaki Aircraft Company, Kobe Plant) Alacsony s kzepes fordulaton leadott kedvez nyomatkval, illetve kivl karakterisztikjval j hrnvre tett szert a motorosok kztt. Az elkvetkez 10 vre termszetesen szmos tdolgozssal - a KB-5 lett a Kawasaki 125-s alapblokkja.

Piacra kerlt a KB-5-s blokkal szerelt Meihatsu 125-500. 1956-ban debtlt a Meihatsu 125 Deluxe.

1957-ben piacra kerlt a KB-5-s blokk tovbbfejlesztett vltozata. Ekkor kerlt elszr az oldaldeklire a "Kawasaki" log.
"Egy tarts Kawasaki blokk" A Meihatsu 125 Deluxe 81,5 Km/h vgsebessget rt el a motorkerkpr iparg magazinjnak a tesztjben, belltva ezzel a kategriacscsot. Egy msik klnll tesztben az erforrs bebizonytotta a fenomenlis tartssgt, mivel az 50.000 Km-es tesztet komolyabb mszaki meghibsods nlkl teljestette.
1960: Egy teljes gyrat avatnak fel, ahol motorkerkprokat gyrtanak. Megkezddik a Kawasaki 125 New Ace rtkestse.

1961: Megkezddik az els Kawasaki mrkajelzssel elltott motorkerkpr, a Kawasaki 125 Pet s Kawasaki 125B7 rtkestse.

1962: Megkezddik a Kawasaki 125B8 eladsa. Kifejlesztse s gyrtsa kizrlagosan a Kawasaki Aircraft Company-nl trtnt, a rendkvl tarts, szerny teljestmny, jmbor B8 blokkja a legkedveltebb htkznapi motorr tette.

1963: Kawasaki B8M tpus krosszmotorok szerzik meg az els 6 helyet a Hyogo Perfecture Motocross Tournament-en. (1. Keretes kpben!) - Az irtzatos "Vrs tank rlet". Minden versenyre felksztett Kawasaki motorral bebizonytottk, "A Kawasakik ersek mg nehz plykon is". Ksbb, a Fukui Perfecture Motocross Tournament-en a Kawasaki motorkerkprok minden versenyt megnyertek; a klnbz Nyugat-Japn krosszmotor bajnoksgok nagy rszt is megnyertk, annak ellenre hogy elz vben mg nem is indultak. A "Vrs tank rlet" - nevt a vrs szn tankjrl kapta - rendkvli teljestmnyvel irtzatosan npszer volt.

1966: A W1 (650 cm3) (Japnban 650 W1 nven) amerikai npszersge utn a Kawasakit az egsz vilgon elismertk nagymotor gyrtknt.

Megkezddnek az A1 (250 cm3) eladsai. Kategrijban elsknt szereltk 2 tem, lghtses, soros kthengeres, forgtrcss szelepvezrls motorral, az A1-nek fenomenlis volt a teljestmnye.

Nevezetes GP Racing eredmnyek Az 1966-os FIM World Championship utols futamban a Kawasaki els 125-s GP versenymotorja, a KAC Special, a 7. s a 8. helyen vgzett. Az japn bajnoksgon az A1R (250 cm3) a 2. helyen vgzett. Az 1967-es szingapri GP-n az AR7-es (350 cm3) megszerezte az 1. s a 2. helyet; az A1R pedig 2. s 3. helyezst rt el. Az 1967-es FIM World Championship japn djn a KA-2, egy vzhtss, 124 cm3-es, V4-es blokkal szerelt versenygp, mely a vilgon elszr alkalmazott teljes kipufogrendszert, mutatva ezzel a Kawasaki technolgiai btorsgt.

1969: Megkezddik a H2 (500 cm3) rtkestse (500SS Mach-III a neve Japnban). Ez a lghtses, 2 tem, 3 hengeres motor, a maga 200 Km/h-s vgsebessgvel a leggyorsabb volt kategrijban. "Bronco" (vadl) beceneve mr mutatta, hogy elkezddtt a "Kawasaki Sebessg Kirly Legenda".

World Championship dicssg A 125 cm3-es FIM World Road Racing Championship-et Dave Simons nyerte (gyzelem a West German GP-n s a Isle of Man TT-n) egy KR-1-gyel.

1972: Megkezddik a Z1 (900 cm3) tengerentli rtkestse. A kvetkez vben pedig kezdett veszi a belpiaci Z2 (750 cm3) rtkestse.
A "Power King" ("Erkirly") legenda megszletse A Z1 a vilg els lghtses, DOHC, soros ngyes blokkjval s ms egyb lenygz rszletvel, a vilg legersebb motorkerkprja lett. Az tves fejlesztse alatt a "New York Steak" becenv ragadt r; ez a "nylcsordt" motorkerkpr hatalmas siker lett az els pillanattl fogva. A belpiacos Z2 szintn rettent npszersgnek rvendett Japnban. A Z1 a tengerentlon vekig "A motorkerkprok kirlya"-knt uralkodott. Japnban, a Z2-es olya npszer lett, hogy a motoros magazinok olvasi a No. 1-nak vlasztottk. "A Z mtosz" megszletett.

1977: Megkezddnek a Z1-R (1000 cm3) eladsai. Egy igazi "cafe racer", a Z1-R vonz megjelense miatt nagy npszersgnek rvendett a tengerentlon.

1978: Megkezddnek a Z1300 eladsai. 1300 cm3-esknt, ez a vzhtses, 4tem, soros 4 hengeres, DOHC, soros 6 hengeres "Rmlom" a legnagyobb japnban ellltott motorkerkpr. A Cologna Motor Show-n val megjelensvel kezdett vette a "Kawasaki Monster" (Kawasaki Szrny) legenda.

1979: Megkezddnek a Z400FX eladsai. Ez volt az els lghtses, 4 tem, soros 4 hengeres, DOHC motor a maga kategrijban, melynek neve nmagrt beszlt. Masszv vza (egy osztllyal nagyobb motortl), kompakt blokkja, s kompromisszumot nem ismer minsge nagy sikerr tette.

Ugyanebben az vben a Z750FX s a Z250FT is megjelentek s hasonl sikereket rtek el.

Az els, japnban sorozatgyrts szjhajts motorkerkpr a KZ440LTD volt, melyet az amerikai piacra gyrtottak. Ez az egyik pldja a Kawasaki "tfog kihvs szelleme"-nek.

Hasonl technolgit alkalmaztak kt belpiaci modellnl is, a Z250LTD-t s a Z400LTD-t 1983-ban kezdtk forgalmazni.

1980: Megkezddnek az eladsai a Z1000GP-nek. Ez volt az els modellje a GP sorozatban, s ez volt egyben az els benzinbefecskendezses (DFI - Direkt Fuel Injection) s olajhtses Kawasaki motorkerkpr.
1981: A Kawasaki 4 egymst kvet vben megnyerte a gyrtk bajnoksgt a 250-es FIM World Road Racing Championship-ben. Ez a gp a KR250 volt. A. Mang megnyerte a 250-es s a 350-es bajnoki cmet is egyarnt.

Megkezddnek az AR50-es eladsai. A Kawasaki els 50 cm3-es sport modellje az els 6 sebessges gp volt ebben a kategriban.

Megkezddnek a GP sorozat belpiaci modelljnek, a Z400GP-nek az eladsai.

Megkezddnek a Z1000R tengerentli eladsai. A legends modell Eddie Lawson 1981-es AMA Superbike Championship gyztes gpnek a replikja. A Z1000J-n alapul "Lawson Replica" az olajhtsvel a legfejlettebb technolgit vonultatta fel, s verseny "lime green" sznben volt kaphat.

Megkezddnek a GPz1100 tengerentli eladsai. Az j modellnek benzinbefecskendezse s Uni-Trak felfggesztse volt. Egy vvel ksbb megkezddnek a sorozat tovbbi modelljeinek, a GPz750-nek s a GPz400-nak az eladsai.
1983: Megkezddnek a Voyager (1300 cm3) eladsai. A specilisan az amerikai piacra tervezett, rengeteg knyelmi felszerelssel elltott motort soros hathengeres DOHC blokk hajtotta kardntengelyen keresztl.

Kiadjk a Z750 Turbo-t. Gyakran "a lghtses gpek cscsa"-knt emlegettk a Fuji Speedway-en, s ez volt a Kawasaki els turbfeltltses szupersport gpe.
A GPz 900R-t bemutatjk Monterreyben, Kaliforniban egy sajttjkoztatval egybekttt tesztmotorozson. Egy vvel ksbb megkezddnek az els "Ninja"-k (amerikai elnevezs) eladsai.
A Ninjt vlasztjk meg az "v motorkerkprja"-nak. Bemutatsakor a GPz900R megrengette a vilgot. Az j modellnek a Kawasaki els vzhtses, DOHC, 16 szelepes 4 hengeres, blokkja (maximlis teljestmnye 115 LE), s kompakt vza volt. Tbb mint 250 Km/h-s vgsebessgvel, s a 0-400m-es gyorsuls 10.552-es idejvel jrarta a motorkerkprok rekordok knyvt s egyben megszerezte a vilg leggyorsabb motorja cmet is. Amikor 1984-ben megkezddtek az eladsok, a vilg sszes magazinja az "v motorkerkprja"-nak vlasztotta. Oldals vezrmlncval, diamond vzval, klnleges teljes idomval, s ms egyb jellemzivel - melyek megklnbztettk a tbbi modellektl - nagy sikert aratott.

Megkezddik a belpiaci GPz750R eladsa. Innentl kezdve nagyon sok Kawasaki motorkerkprba vzhtses, DOHC, 4 szelepes motor kerlt.
1984: Megkezddnek a Kawasaki els V2-es, amerikai stlus cruisernek, a Vulcan 750-nek az eladsai.
Megkezddnek a Kawasaki FIM World Championship gyztes versenymotorjnak, a KR250-nek az eladsai.
1985: Megkezddnek az Eliminator (900 cm3) modellek eladsai. Az j sport-cruiserben a GPz900R blokkja volt.

Megkezddnek a 250 Casual Sports eladsai. "CS" lett a beceneve ennek a vzhtses, DOHC egyhengeresnek.
Megkezddnek a tengerentli eladsai a KDX200-nak. Az j enduro modellt egy lghtses egyhengeres blokk hajtotta, mely mr alkalmazta az j fejleszts KIPS-t.

Megkezddnek a GPz400R eladsai. A GPz1000RX, a GPz600R, a GPz250R s az idom nlkli FX400R tette teljess a sportmodellek palettjt.
Instant Best Seller. Kitn fkei s felfggesztse, valamint eredeti formja a GPz400R-t roppant npszerv tettk; amint megkezddtek az eladsai, egybl bestseller lett. A Kawasakit egyedlll sportmotor filozfija - melyet mi sem bizonyt jobban, mint a modern formatervezs s az jonnan kifejlesztett alumnium vz - messze a tbbi versenyreplika fl helyezte. A GPz400R veken keresztl "A legjobb 400-as" cm birtokosa volt.

1986: Megkezddnek a teljesidomos GPX750R szupersport modell eladsai.

A kvetkez vben megkezddnek a GPX250R s a GPX400R eladsai.
1987: Megkezddnek a lghtses, egyhengeres motorral hajtott KS-I (50 cm3) s a KS-II (80 cm3) kiskerek tbbcl motorkerkprok eladsai. Az j gpekkel vezetjk az off-road s az on-road motorozst egyarnt lvezhette. Ezek a motorok elre jeleztk a "Superbiker's Mini Racer" kategria npszersgt.

Megkezddnek a Voyager XII (1200 cm3) eladsai. A soros ngyhengeres vzhtses erforrssal hajtva mr knnyebb a slya mint korbbi Voyager-ek. A szrifelszerels rszt kpezi a tempomat s a 4 hangszrs audi rendszer.

1988: Atsushi Okabe mr msodik ve nyeri sorozatban a Japn Motokrossz Bajnoksgot egy KX125SR nyergben.
Megkezddnek a ZX-10 (1000 cm3) tengerentli eladsai. Az j gpnek egy extrm szilrd E-box vza volt, melyet a Kawasaki gyri versenygpeitl rklt. 225 kg-os knny slyval s 270 Km/h-s vgsebessgvel megszerezte a vilg leggyorsabb motorkerkprja cmet a Kawasakinak.

Japnban megkezddnek a ZX-4 (400 cm3) eladsai.
1989: Megkezddik a ZXR-sorozat, a ZXR750 s a ZXR400 eladsai. Ezek a modellek stlusukban a Kawasaki gyri versenymotorjai idzik.

Megkezddnek a Zephyr (400 cm3) eladsai.
Zephyr, a piaci szenzci A fiatal tervezk ltal megalkotott motor alapkoncepcija az "igazi" motor, s a "vissza az alapokhoz". A 80-as vek derekn, versenyreplika lz kells kzepn jelent meg a Zephyr, mely dten egyszer formval, alacsony s kzepes fordulaton leadott teljestmnnyel, lghtses, 4 hengeres motorral, a "fun riding" (rmmotorozs) ideolgijval megvltoztatta a piacot, mert a risi hatssal volt a vsrlkra. Bombasiker lett, 1992-ig a Zephyr volt a bestseller a 400-as kategriban, megalkotva ez ltal "A Zephyr Mtosz"-t. Amikor a Zephyr 750 s a Zephyr 1100 rtkestse 1990-ben s 1992-ben megindult, hasonlan nagy npszersgnek rvendtek.

1990: Megkezddik a Kawasaki zszlshajjnak, a ZZ-R 1100-nak az rtkestse. Ugyanebben az vben megindul a ZZ-R 600 s a ZZ-R 400 modellek rtkestse.
A legels Ram Air Rendszer meghkkenti a piacot. Megjelensekor a ZZ-R 1100 teljestmnye hihetetlen volt: 147 LE. Azrt, ezt a teljestmnyt elrjk, a legels "Ram Air Rendszer"-t alkalmaztk - egy bemeneti cs a motor elejn, mely a levegt egyenesen a lgszrhz vezeti. Ennek a "szrnymotor"-nak volt az els 320 Km/h-ig sklzott rja. Az elkvetkez hat vben ez a motor volt vitathatatlanul a "Sebessg Kirlya" ("King of Speed"). Ezzel a modellel adott letet a "zszlshaj" kategrinak.

1991: Megkezddnek a Balius eladsai (250 cm3). Az j "naked sport" modellnek vzhtses, DOHC 4 hengeres motorja van.

Megkezddnek az Estrella (250 cm3) eladsai. Az j "klasszikus sport" modellnek lghtses, egyhengeres blokkja van.

1992: Az AMA Superbike Championship Daytona 200-t els zben nyeri meg a Kawasaki, Scott Russel pedig egy ZXR750R nyergben megnyeri a bajnoksgot.
Megkezddik a Xanthus (400 cm3) - egy innovatv megjelens utcai sport modell - rtkestse.

1993: Mr msodik ve nyerik meg zsinrban a Kawasaki ZXR-7 pilti az FIM Endurance World Championship Le Mans-i 24 rs Versenyt, s els zben nyernek a Suzukai 8 rs Versenyen.

Megkezddnek a ZX-9R (900 cm3) tengerentli eladsai. Az j szupersport modellnek alumnium vza van.
1994: Az FIM Endurance World Championship sorozaton a Kawasaki 4 egymst kvet vben a gyrtk versenynek a gyztese. A motor, mely a Kawasakinak megszerezte a "Endurance King" ("Hossztv Kirly") cmet a ZXR750R.
Megkezddnek a ZRX (400 cm3) eladsai. Az j naked sport modell egyesti az szgletes, erteljes megjelenst a ZZ-R400 blokkjval.
1996: Megkezddnek a GPz1100 ABS eladsai. Az j szupersport modellnek blokkolsgtl berendezse volt.

Megkezddnek a Zephyr X (400 cm3) eladsai. Az j utcai sport modellnek 4 szelepes hengerfeje volt.
Megkezddnek a Vulcan 1500 Classic eladsai. Ennek az j, amerikai stlus cruisernek volt a vilg legnagyobb sorozatban gyrtott lkettrfogat blokkja.

Megkezddnek a ZRX 1100 eladsai. Az j, nagy lkettrfogat utcai sportmodellt bikini idommal rendelkezett.

1997: Megkezddnek a Super Sherpa (250 cm3) eladsai. Az j tbbcl off-road motorkerkprt teljestmnye ideliss teszi, hogy partner legyen kietlen tjakon is.

1998: Megkezddnek a D-Tracker (250 cm3) eladsai. Vzhtses, 4 szelepes, egyhengeres motorjval a D-Tracker egy j kategrit teremtett.
Megkezddnek a W650 - a npszer W1 modern vltozatnak - eladsai.
Klasszikus szpsg modern kntsben Az jonnan egyre npszerbb "nosztalgia" irnyvonalat kvetve az j sport modell vonzereje elegns egyszersgben rejlik. A W650 kombinlja az jratervezett, lghtses, ll kthengeres motor szpsgt a magas minsg megjelenssel, s a kompakt vzzal. Azonnali npszersge a motorosok szles krben sikeres modell tette.

2000: Megkezddnek a Ninja ZX-12R (1200 cm3) eladsai.
Az j vezred zszlshajja A Kawasaki "Ninja" szupersport modell sorozatnak zszlshajja. "A sebessg kirlya" cm trnjnak megszerzse rdekben rajta alkalmaztak elszr sorozatgyrtsban alumnium monocoque vzat; blokkja egy 178 LE-s, a legjabb technolgival kszlt vzhtses, 16 szelepes, soros motor; vzt aerodinamikailag terveztk; s ezen kvl mg szmos egyb klnleges jellemzvel rendelkezett.

2001: Megkezddnek a ZRX1200 eladsai. A ZRX1100 utdjaknt megnveltk a lkettrfogatt, s egyszerre hrom vltozatban kaphat: a flidomos ZRX1200S, a bikini idomos ZRX1200R s az idom nlkli ZRX1200.

Megkezddnek a Vulcan 1500 Mean Streak eladsai. Az j, sportos cruiser a hossz s alacsony vzt j minsg sszetevkkel s egyedi megjelenssel kombinlja.

2002: Megkezddnek a ZZ-R1200 eladsai. A hres ZZ-R1100 tovbbfejlesztseknt az j Szupersport Trz a superbike teljestmnyt sporttrs knyelemmel s az avantgrd klsvel prostja.

Megkezddnek a KLX110 gyermek enduro eladsai.

Megkezddnek a 250TR eladsai. A belpiaci "retro street bike" modell a fiatal motorosok krben nagy npszersgnek rvend.

2003: Ninja ZX-6R A Ninja ZX-6R (636 cm3) s a Ninja ZX-6RR (600 cm3) eladsai megkezddnek. Azrt terveztk, hogy a 600-as gposztly leggyorsabb plyagpe legyen, ezrt rengeteg olyan alkoteleme van, mely idig csak versenygpeken volt megtallhat.

Z1000 30 vvel a legends Z1 megjelense utn megkezddnek a Z1000 eladsai. Az j "Super-Naked" gp a szupersportos teljestmnyt tvzi a flreismerhetetlenl Kawasakis klsvel.

|