Kawasaki történelem
1950 - a kezdet
1952: Befejeződött a KE-1 motorblokk kifejlesztése. (Kawasaki Machine Industry - a Kawasaki Aircraft Company előfutára - Takatsuki Factory) "A repülőgép tervezők" a KE (Kawasaki Engine) tervezését 1949-ben kezdték. A tömeggyártás 1953-ban indult. A léghűtéses, 4 ütemű, egyhengeres,148 cm3-es OHV motor 4 LE-t adott le 4,000-res fordulaton.
1955: Megkezdődik a KB-5-ös motorblokk gyártása. (Kawasaki Aircraft Company, Kobe Plant) Alacsony és közepes fordulaton leadott kedvező nyomatékával, illetve kiváló karakterisztikájával jó hírnévre tett szert a motorosok között. Az elkövetkező 10 évre – természetesen számos átdolgozással - a KB-5 lett a Kawasaki 125-ös alapblokkja.
Piacra került a KB-5-ös blokkal szerelt Meihatsu 125-500. 1956-ban debütált a Meihatsu 125 Deluxe.
1957-ben piacra került a KB-5-ös blokk továbbfejlesztett változata. Ekkor került először az oldaldeklire a "Kawasaki" logó.
"Egy tartós Kawasaki blokk" A Meihatsu 125 Deluxe 81,5 Km/h végsebességet ért el a motorkerékpár iparág magazinjának a tesztjében, beállítva ezzel a kategóriacsúcsot. Egy másik különálló tesztben az erőforrás bebizonyította a fenomenális tartósságát, mivel az 50.000 Km-es tesztet komolyabb műszaki meghibásodás nélkül teljesítette.
1960: Egy teljes gyárat avatnak fel, ahol motorkerékpárokat gyártanak. Megkezdődik a Kawasaki 125 New Ace értékesítése.
1961: Megkezdődik az első Kawasaki márkajelzéssel ellátott motorkerékpár, a Kawasaki 125 Pet és Kawasaki 125B7 értékesítése.
1962: Megkezdődik a Kawasaki 125B8 eladása. Kifejlesztése és gyártása kizárólagosan a Kawasaki Aircraft Company-nál történt, a rendkívül tartós, szerény teljesítményű, jámbor B8 blokkja a legkedveltebb hétköznapi motorrá tette.
1963: Kawasaki B8M típusú krosszmotorok szerzik meg az első 6 helyet a Hyogo Perfecture Motocross Tournament-en. (1. Keretes képben!) - Az irtózatos "Vörös tank őrület". Minden versenyre felkészített Kawasaki motorral bebizonyították, "A Kawasakik erősek még nehéz pályákon is". Később, a Fukui Perfecture Motocross Tournament-en a Kawasaki motorkerékpárok minden versenyt megnyertek; a különböző Nyugat-Japán krosszmotor bajnokságok nagy részét is megnyerték, annak ellenére hogy előző évben még nem is indultak. A "Vörös tank őrület" - nevét a vörös színű tankjáról kapta - rendkívüli teljesítményével irtózatosan népszerű volt.
1966: A W1 (650 cm3) (Japánban 650 W1 néven) amerikai népszerűsége után a Kawasakit az egész világon elismerték nagymotor gyártóként.
Megkezdődnek az A1 (250 cm3) eladásai. Kategóriájában elsőként szerelték 2 ütemű, léghűtéses, soros kéthengeres, forgótárcsás szelepvezérlésű motorral, az A1-nek fenomenális volt a teljesítménye.
Nevezetes GP Racing eredmények Az 1966-os FIM World Championship utolsó futamában a Kawasaki első 125-ös GP versenymotorja, a KAC Special, a 7. és a 8. helyen végzett. Az japán bajnokságon az A1R (250 cm3) a 2. helyen végzett. Az 1967-es szingapúri GP-n az AR7-es (350 cm3) megszerezte az 1. és a 2. helyet; az A1R pedig 2. és 3. helyezést ért el. Az 1967-es FIM World Championship japán díján a KA-2, egy vízhűtésés, 124 cm3-es, V4-es blokkal szerelt versenygép, mely a világon először alkalmazott teljes kipufogórendszert, mutatva ezzel a Kawasaki technológiai bátorságát.
1969: Megkezdődik a H2 (500 cm3) értékesítése (500SS Mach-III a neve Japánban). Ez a léghűtéses, 2 ütemű, 3 hengeres motor, a maga 200 Km/h-s végsebességével a leggyorsabb volt kategóriájában. "Bronco" (vadló) beceneve már mutatta, hogy elkezdődött a "Kawasaki Sebesség Király Legenda".
World Championship dicsőség A 125 cm3-es FIM World Road Racing Championship-et Dave Simons nyerte (győzelem a West German GP-n és a Isle of Man TT-n) egy KR-1-gyel.
1972: Megkezdődik a Z1 (900 cm3) tengerentúli értékesítése. A következő évben pedig kezdetét veszi a belpiaci Z2 (750 cm3) értékesítése.
A "Power King" ("Erőkirály") legenda megszületése A Z1 a világ első léghűtéses, DOHC, soros négyes blokkjával és más egyéb lenyűgöző részletével, a világ legerősebb motorkerékpárja lett. Az ötéves fejlesztése alatt a "New York Steak" becenév ragadt rá; ez a "nyálcsordító" motorkerékpár hatalmas siker lett az első pillanattól fogva. A belpiacos Z2 szintén rettentő népszerűségnek örvendett Japánban. A Z1 a tengerentúlon évekig "A motorkerékpárok királya"-ként uralkodott. Japánban, a Z2-es olya népszerű lett, hogy a motoros magazinok olvasói a No. 1-nak választották. "A Z mítosz" megszületett.
1977: Megkezdődnek a Z1-R (1000 cm3) eladásai. Egy igazi "cafe racer", a Z1-R vonzó megjelenése miatt nagy népszerűségnek örvendett a tengerentúlon.
1978: Megkezdődnek a Z1300 eladásai. 1300 cm3-esként, ez a vízhűtéses, 4ütemű, soros 4 hengeres, DOHC, soros 6 hengeres "Rémálom" a legnagyobb japánban előállított motorkerékpár. A Cologna Motor Show-n való megjelenésével kezdetét vette a "Kawasaki Monster" (Kawasaki Szörny) legenda.
1979: Megkezdődnek a Z400FX eladásai. Ez volt az első léghűtéses, 4 ütemű, soros 4 hengeres, DOHC motor a maga kategóriájában, melynek neve önmagáért beszélt. Masszív váza (egy osztállyal nagyobb motortól), kompakt blokkja, és kompromisszumot nem ismerő minősége nagy sikerré tette.
Ugyanebben az évben a Z750FX és a Z250FT is megjelentek és hasonló sikereket értek el.
Az első, japánban sorozatgyártású szíjhajtású motorkerékpár a KZ440LTD volt, melyet az amerikai piacra gyártottak. Ez az egyik példája a Kawasaki "Átfogó kihívás szelleme"-nek.
Hasonló technológiát alkalmaztak két belpiaci modellnél is, a Z250LTD-t és a Z400LTD-t 1983-ban kezdték forgalmazni.
1980: Megkezdődnek az eladásai a Z1000GP-nek. Ez volt az első modellje a GP sorozatban, és ez volt egyben az első benzinbefecskendezéses (DFI - Direkt Fuel Injection) és olajhűtéses Kawasaki motorkerékpár.
1981: A Kawasaki 4 egymást követő évben megnyerte a gyártók bajnokságát a 250-es FIM World Road Racing Championship-ben. Ez a gép a KR250 volt. A. Mang megnyerte a 250-es és a 350-es bajnoki címet is egyaránt.
Megkezdődnek az AR50-es eladásai. A Kawasaki első 50 cm3-es sport modellje az első 6 sebességes gép volt ebben a kategóriában.
Megkezdődnek a GP sorozat belpiaci modelljének, a Z400GP-nek az eladásai.
Megkezdődnek a Z1000R tengerentúli eladásai. A legendás modell Eddie Lawson 1981-es AMA Superbike Championship győztes gépének a replikája. A Z1000J-n alapuló "Lawson Replica" az olajhűtésével a legfejlettebb technológiát vonultatta fel, és verseny "lime green" színben volt kapható.
Megkezdődnek a GPz1100 tengerentúli eladásai. Az új modellnek benzinbefecskendezése és Uni-Trak felfüggesztése volt. Egy évvel később megkezdődnek a sorozat további modelljeinek, a GPz750-nek és a GPz400-nak az eladásai.
1983: Megkezdődnek a Voyager (1300 cm3) eladásai. A speciálisan az amerikai piacra tervezett, rengeteg kényelmi felszereléssel ellátott motort soros hathengeres DOHC blokk hajtotta kardántengelyen keresztül.
Kiadják a Z750 Turbo-t. Gyakran "a léghűtéses gépek csúcsa"-ként emlegették a Fuji Speedway-en, és ez volt a Kawasaki első turbófeltöltéses szupersport gépe.
A GPz 900R-t bemutatják Monterreyben, Kaliforniában egy sajtótájékoztatóval egybekötött tesztmotorozáson. Egy évvel később megkezdődnek az első "Ninja"-k (amerikai elnevezés) eladásai.
A Ninját választják meg az "Év motorkerékpárja"-nak. Bemutatásakor a GPz900R megrengette a világot. Az új modellnek a Kawasaki első vízhűtéses, DOHC, 16 szelepes 4 hengeres, blokkja (maximális teljesítménye 115 LE), és kompakt váza volt. Több mint 250 Km/h-s végsebességével, és a 0-400m-es gyorsulás 10.552-es idejével újraírta a motorkerékpárok rekordok könyvét és egyben megszerezte a világ leggyorsabb motorja címet is. Amikor 1984-ben megkezdődtek az eladások, a világ összes magazinja az "Év motorkerékpárja"-nak választotta. Oldalsó vezérműláncával, diamond vázával, különleges teljes idomával, és más egyéb jellemzőivel - melyek megkülönböztették a többi modellektől - nagy sikert aratott.
Megkezdődik a belpiaci GPz750R eladása. Innentől kezdve nagyon sok Kawasaki motorkerékpárba vízhűtéses, DOHC, 4 szelepes motor került.
1984: Megkezdődnek a Kawasaki első V2-es, amerikai stílusú cruiserének, a Vulcan 750-nek az eladásai.
Megkezdődnek a Kawasaki FIM World Championship győztes versenymotorjának, a KR250-nek az eladásai.
1985: Megkezdődnek az Eliminator (900 cm3) modellek eladásai. Az új sport-cruiserben a GPz900R blokkja volt.
Megkezdődnek a 250 Casual Sports eladásai. "CS" lett a beceneve ennek a vízhűtéses, DOHC egyhengeresnek.
Megkezdődnek a tengerentúli eladásai a KDX200-nak. Az új enduro modellt egy léghűtéses egyhengeres blokk hajtotta, mely már alkalmazta az új fejlesztésű KIPS-t.
Megkezdődnek a GPz400R eladásai. A GPz1000RX, a GPz600R, a GPz250R és az idom nélküli FX400R tette teljessé a sportmodellek palettáját.
Instant Best Seller. Kitűnő fékei és felfüggesztése, valamint eredeti formája a GPz400R-t roppant népszerűvé tették; amint megkezdődtek az eladásai, egyből bestseller lett. A Kawasakit egyedülálló sportmotor filozófiája - melyet mi sem bizonyít jobban, mint a modern formatervezés és az újonnan kifejlesztett alumínium váz - messze a többi versenyreplika fölé helyezte. A GPz400R éveken keresztül "A legjobb 400-as" cím birtokosa volt.
1986: Megkezdődnek a teljesidomos GPX750R szupersport modell eladásai.
A következő évben megkezdődnek a GPX250R és a GPX400R eladásai.
1987: Megkezdődnek a léghűtéses, egyhengeres motorral hajtott KS-I (50 cm3) és a KS-II (80 cm3) kiskerekű többcélú motorkerékpárok eladásai. Az új gépekkel vezetőjük az off-road és az on-road motorozást egyaránt élvezhette. Ezek a motorok előre jelezték a "Superbiker's Mini Racer" kategória népszerűségét.
Megkezdődnek a Voyager XII (1200 cm3) eladásai. A soros négyhengeres vízhűtéses erőforrással hajtva már könnyebb a súlya mint korábbi Voyager-eké. A szérifelszerelés részét képezi a tempomat és a 4 hangszórós audió rendszer.
1988: Atsushi Okabe már második éve nyeri sorozatban a Japán Motokrossz Bajnokságot egy KX125SR nyergében.
Megkezdődnek a ZX-10 (1000 cm3) tengerentúli eladásai. Az új gépnek egy extrém szilárd E-box váza volt, melyet a Kawasaki gyári versenygépeitől örökölt. 225 kg-os könnyű súlyával és 270 Km/h-s végsebességével megszerezte a világ leggyorsabb motorkerékpárja címet a Kawasakinak.
Japánban megkezdődnek a ZX-4 (400 cm3) eladásai.
1989: Megkezdődik a ZXR-sorozat, a ZXR750 és a ZXR400 eladásai. Ezek a modellek stílusukban a Kawasaki gyári versenymotorjai idézik.
Megkezdődnek a Zephyr (400 cm3) eladásai.
Zephyr, a piaci szenzáció A fiatal tervezők által megalkotott motor alapkoncepciója az "igazi" motor, és a "vissza az alapokhoz". A 80-as évek derekán, versenyreplika láz kellős közepén jelent meg a Zephyr, mely üdítően egyszerű formával, alacsony és közepes fordulaton leadott teljesítménnyel, léghűtéses, 4 hengeres motorral, a "fun riding" (örömmotorozás) ideológiájával megváltoztatta a piacot, mert a óriási hatással volt a vásárlókra. Bombasiker lett, 1992-ig a Zephyr volt a bestseller a 400-as kategóriában, megalkotva ez által "A Zephyr Mítosz"-t. Amikor a Zephyr 750 és a Zephyr 1100 értékesítése 1990-ben és 1992-ben megindult, hasonlóan nagy népszerűségnek örvendtek.
1990: Megkezdődik a Kawasaki zászlóshajójának, a ZZ-R 1100-nak az értékesítése. Ugyanebben az évben megindul a ZZ-R 600 és a ZZ-R 400 modellek értékesítése.
A legelső Ram Air Rendszer meghökkenti a piacot. Megjelenésekor a ZZ-R 1100 teljesítménye hihetetlen volt: 147 LE. Azért, ezt a teljesítményt elérjék, a legelső "Ram Air Rendszer"-t alkalmazták - egy bemeneti cső a motor elején, mely a levegőt egyenesen a légszűrőhöz vezeti. Ennek a "szörnymotor"-nak volt az első 320 Km/h-ig skálázott órája. Az elkövetkező hat évben ez a motor volt vitathatatlanul a "Sebesség Királya" ("King of Speed"). Ezzel a modellel adott életet a "zászlóshajó" kategóriának.
1991: Megkezdődnek a Balius eladásai (250 cm3). Az új "naked sport" modellnek vízhűtéses, DOHC 4 hengeres motorja van.
Megkezdődnek az Estrella (250 cm3) eladásai. Az új "klasszikus sport" modellnek léghűtéses, egyhengeres blokkja van.
1992: Az AMA Superbike Championship Daytona 200-át első ízben nyeri meg a Kawasaki, Scott Russel pedig egy ZXR750R nyergében megnyeri a bajnokságot.
Megkezdődik a Xanthus (400 cm3) - egy innovatív megjelenésű utcai sport modell - értékesítése.
1993: Már második éve nyerik meg zsinórban a Kawasaki ZXR-7 pilótái az FIM Endurance World Championship Le Mans-i 24 Órás Versenyét, és első ízben nyernek a Suzukai 8 Órás Versenyen.
Megkezdődnek a ZX-9R (900 cm3) tengerentúli eladásai. Az új szupersport modellnek alumínium váza van.
1994: Az FIM Endurance World Championship sorozaton a Kawasaki 4 egymást követő évben a gyártók versenyének a győztese. A motor, mely a Kawasakinak megszerezte a "Endurance King" ("Hosszútávú Király") címet a ZXR750R.
Megkezdődnek a ZRX (400 cm3) eladásai. Az új naked sport modell egyesíti az szögletes, erőteljes megjelenést a ZZ-R400 blokkjával.
1996: Megkezdődnek a GPz1100 ABS eladásai. Az új szupersport modellnek blokkolásgátló berendezése volt.
Megkezdődnek a Zephyr X (400 cm3) eladásai. Az új utcai sport modellnek 4 szelepes hengerfeje volt.
Megkezdődnek a Vulcan 1500 Classic eladásai. Ennek az új, amerikai stílusú cruisernek volt a világ legnagyobb sorozatban gyártott lökettérfogatú blokkja.
Megkezdődnek a ZRX 1100 eladásai. Az új, nagy lökettérfogatú utcai sportmodellt bikini idommal rendelkezett.
1997: Megkezdődnek a Super Sherpa (250 cm3) eladásai. Az új többcélú off-road motorkerékpárt teljesítménye ideálissá teszi, hogy partner legyen kietlen tájakon is.
1998: Megkezdődnek a D-Tracker (250 cm3) eladásai. Vízhűtéses, 4 szelepes, egyhengeres motorjával a D-Tracker egy új kategóriát teremtett.
Megkezdődnek a W650 - a népszerű W1 modern változatának - eladásai.
Klasszikus szépség modern köntösben Az újonnan egyre népszerűbb "nosztalgia" irányvonalat követve az új sport modell vonzereje elegáns egyszerűségében rejlik. A W650 kombinálja az újratervezett, léghűtéses, álló kéthengeres motor szépségét a magas minőségű megjelenéssel, és a kompakt vázzal. Azonnali népszerűsége a motorosok széles körében sikeres modellé tette.
2000: Megkezdődnek a Ninja ZX-12R (1200 cm3) eladásai.
Az új évezred zászlóshajója A Kawasaki "Ninja" szupersport modell sorozatának zászlóshajója. "A sebesség királya" cím trónjának megszerzése érdekében rajta alkalmaztak először sorozatgyártásban alumínium monocoque vázat; blokkja egy 178 LE-s, a legújabb technológiával készült vízhűtéses, 16 szelepes, soros motor; vázát aerodinamikailag tervezték; és ezen kívül még számos egyéb különleges jellemzővel rendelkezett.
2001: Megkezdődnek a ZRX1200 eladásai. A ZRX1100 utódjaként megnövelték a lökettérfogatát, és egyszerre három változatban kapható: a félidomos ZRX1200S, a bikini idomos ZRX1200R és az idom nélküli ZRX1200.
Megkezdődnek a Vulcan 1500 Mean Streak eladásai. Az új, sportos cruiser a hosszú és alacsony vázát jó minőségű összetevőkkel és egyedi megjelenéssel kombinálja.
2002: Megkezdődnek a ZZ-R1200 eladásai. A híres ZZ-R1100 továbbfejlesztéseként az új Szupersport Túrázó a superbike teljesítményt sporttúrás kényelemmel és az avantgárd külsővel párosítja.
Megkezdődnek a KLX110 gyermek enduro eladásai.
Megkezdődnek a 250TR eladásai. A belpiaci "retro street bike" modell a fiatal motorosok körében nagy népszerűségnek örvend.
2003: Ninja ZX-6R A Ninja ZX-6R (636 cm3) és a Ninja ZX-6RR (600 cm3) eladásai megkezdődnek. Azért tervezték, hogy a 600-as géposztály leggyorsabb pályagépe legyen, ezért rengeteg olyan alkotóeleme van, mely idáig csak versenygépeken volt megtalálható.
Z1000 30 évvel a legendás Z1 megjelenése után megkezdődnek a Z1000 eladásai. Az új "Super-Naked" gép a szupersportos teljesítményt ötvözi a félreismerhetetlenül Kawasakis külsővel.
|