|
Kawasaki ER-6f 2006

Egy klnleges egyveleg
lvezetes vezetni, vezetbart, s nagyszeren nz ki - az ER-6f a kezdktl a tapasztalt motorosokig mindenki szmra tartogat valamit. Hogyan tudtunk megpteni egy ilyen szles spektrummal rendelkez motort? A vlasz egyszer: a motoros szemszgbl kezdtk a fejlesztst, nem a motorral. Fejlesztmrnkeink megvizsgltk hogyan "rintkezik" a vezet a motorral. Azt az lspozcit igyekeztek megtallni, ami a leginkbb magabiztoss teszi a piltt. A lbtartk kztti tvolsg szktse s az alacsony lsmagassg miatt a vezet mindkt lbbal elri a talajt. A kezelszerveket kis ervel lehet mkdtetni, gy a gp uralsa gyerekjtk.
Az ER-6f-et vezetni nagyon knny. A jtszi vezethetsg javarszt a szk s knny vznak ksznhet, mely oldalt elhelyezett rugstaggal kapcsoldik a hromszg alak lengvillhoz. Ez az innovatv rvid tengelytv vz (a kompakt motorral egytt) kulcsfontossg tnyez az ER-6f komfortjban s vezetbart kezelhetsgben. A blokk sem kevsb innovatv. A tervezs elsdleges cljai, a knny sly s nagyon kompakt ptsmd miatt a V2-esek s a soros ngyesek azonnal kiestek a rostn. Fejlesztmrnk csapatunk (belertve a MotoGP konstruktrt is) egy teljesen j, kompakt, soros kthengeres erforrst alkotott, mely teljestmnyt szles fordulatszm tartomnyban, knnyen kezelheten adja le. Ez a 649 cm3-es vzhtses blokk a legkompaktabb erforrs a kategrijban. De ne tvesszen meg a kis mret, ez a bbi olyat t, amire ms motor nem kpes ebben a kategriban. Az elektronikus benzinbefecskendezs sima teljestmnyleadst biztost az egsz fordulatszm tartomnyban.
Az ER-6f legalbb annyira "termszetbart" mint amennyire "felhasznlbart", mivel ez az egyetlen motor a kategrijban, ami teljesti a szigor Euro-III emisszis elrsokat. Szrakoztat s knny vezetni. Az ER-6f rm a kezdknek bartsgos mretei s knyelmes ergonmija miatt, s lvezet a tapasztaltaknak erteljes motorja s kezes viselkedse miatt.
ER-6f - mretre s rzsre 400-as, de egy 650-es erejvel.
Az ER-6f mindenki szmra tartogat valamit. Hlgyek kezdk s jrakezdk imdni fogjk az alacsony lst, a knny slyt s a knny vezethetsget. Az ingzk a hihetetlen alacsony fogyasztst s manverezhetsget fogjk nagyra rtkelni. Akik pedig egy msodik "jtszs" motort szeretnnek meg fognak lepdni az ER-6f teljestmnyn.
lvezetes vezetni
Ha valamit nem lvezetes vezetni, az nem is Kawasaki. Az ER-6f rugalmas motorjt lgy, nyugodt erleadsra hangoltk, fleg az alacsony s kzepes fordulatszm tartomnyokra koncentrlva. A knny vz s idomzat gy illik a vezetre, mint egy szk farmer, azt az rzetet keltve, mintha a motor a vezetvel egybeforrna. A rvid tengelytv s a tudatosan alkalmazott tmeg kzppontosts (a blokk alatti kipufog alkalmazsnak ez volt az egyik oka) kivteles kezelhetsget s rvid fordulkrt tesz lehetv. Legyen sz a zsfolt vrosi kzlekeds legyzsrl vagy orszgti kanyarvadszatrl, az ER-6f-et mindig lvezet vezetni.
Knny vezetni - szles motoros rteg szmra kszlt Az ER-6f-et kivtelesen knny vezetni. A kompakt de combos soros kthengeres blokk, a knny csvz s az oldalt elhelyezett rugstag kombincija vkony s pici motor benyomst kelti, ami azrt nmi ellenttben ll a motor kivteles teljestmnyvel. Adj hozz alacsony lsmagassgot, knyelmes lspozcit s knny mkdtetst, s az eredmny egy olyan motor, amivel knnyen boldogulnak a kezdk, s amit nagyon lveznek a haladk. Kifinomult stlus Kecses, mint egy vadmacska s legalbb annyira agilis is, az ER-6f megjelense s tapintsa jval drgbb motort idz. A legszebb kzposztlybeli motorknt az ER-6f tkletes pldja annak, hogyan kveti a forma a funkcit, a motor letisztult, hullmos formi tkletesen hajlanak a vezet kr. Az oldalt elhelyezett rugstag, a blokk alatti kipufog s a versenystlus 6 klls kerekek olyan klst klcsnznek az ER-6f-nek, amirl azonnal felismerhet, hogy Kawasaki.
ELS PILLANTSRA
 Vadij, 649 cm3-es, vzhtses, 4 tem, soros kthengeres - A kompakt pts blokk alacsony s kzepes fordulatszmra van hangolva. Kttnus ls - A kttnus ls design (csak az ezstszn modelleken) azt a benyomst kelti, mintha lsburkolat lenne a motoron Alacsony lsmagassg - Az alacsony ls s az egsz motor karcs kialaktsa miatt mindkt lb knnyedn ler a fldre.
Knny, agilis kezelhetsg - A rvid tengelytv s hossz lengvilla kombincija knnyen uralhat gpet s szk fordulkrt eredmnyez. Szl- s idjrs vdelem - Az aerodinamikus szlvd s teljes idomzat teszi az ER-6f otthonv az autplyt. ABS - Els s hts ABS-szel is rendelhet a modell. Oldalt elhelyezett rugstag - A szimpla hts rugstag a vz s a lengvilla kztt tallhat, beleilleszkedik a kormnynyaktl a hts tengelyig tart lgy vonalba. 3-utas kataliztor - A hatkony zemanyag befecskendezs s a 3-utas kataliztor segtsgvel az ER-6f teljesti a szigor Euro-III emisszis rtkeket. Blokk alatti kipufog - A blokk alatt elhelyezett kipufog alacsonyabbra helyezi az ER-6f slypontjt, s hozzjrul a motor sszetmrtett megjelenshez. Idomba sllyesztett indexek - A fehr burkolat, narancsizzs, idomba sllyesztett indexek kiegsztik a motor kecses formit. Hullmos fktrcsk - A hrom darab hullmos fktrcsa nem csak jl nz ki, de igen hathats fkert is nyjtanak. Keskeny lspozci - A kompakt motor s a szk vz eredmnyekpp az lspozci keskeny a trdnl s lbnl. "Kazetts" vlt - A Ninja technolgis hromszg elrendezs (a ftengely s a vlttengelyek hromszg alakzatban llnak egymshoz kpest) jelentsen hozzjrul az erforrs kompakt mreteihez. MIRT A SOROS KTHENGERES? A megfelel blokk kivlasztsa * Az ER-6f kompakt mretnek kulcsa a motorja. Fejlesztmrnkeink tudtk, hogy egy ilyen kompakt motorhoz a soros ngyhengeres blokk tl szles, a V2-es pedig tl hossz lenne. Az egyetlen hengerelrendezs, ami prostja a megfelel teljestmny s a kompakt mretet a soros kthengeres. * Az ER-6f 649 cm3-es vzhtses erforrsa messze-tvol a legkisebb blokk a kategriban, mg az ER-5-nl is kisebb, ami nem kis sz, mivel kettejk kztt 150 cm3 a klnbsg az ER-6f javra.
A blokkot kzepes fordulatszm tartomnyra hangoltk * A vadonatj, vzhtses, DOHC, 8 szelepes, 649 cm3-es, soros kthengeres, befecskendezs motor lgy, kezes teljestmnyt nyjt, fleg az alacsony s kzepes tartomnyban. Vezetbart erkarakterisztikra hangoltuk, ami bizalmat kelt a kezdkben. * Az erforrs kivl kzptartomnybeli erleadsa miatt fleg kzepes sebessgtartomnyban, vrosi utckon lvezetes vezetni a motort. Az 50 km/h-s sebessgrl val kigyorsts egszen elkpeszt, emiatt kimondottan knny elzni a motorral. * Hogyan tudtunk ilyen teljestmnyt kicsikarni egy rendkvl kompakt s knny motorbl? Egyszeren felhasznltuk a sikeres Ninja szupersport motorok fejlesztse tern nyert risi tapasztalatunkat. * A nagy tmrj, 38 mm-es gzfuratoknak s a msodlagos pillangszeleppel rendelkez technolginak ksznheten a gzreakci nagyon lgy s knnyen kezelhet. * A kihvan hajltott lemlcsvek optimlis tvolsgot biztostanak a hengerfej s a kipufog dob kztt.
Krnyezetbart Euro III megfelelssg * Mivel a krnyezetvdelmi elrsok egyre szigorbbak s egyre nagyobb figyelmet szentelnek r, clunk volt elrni, hogy az ER-6f a legtisztbb motor legyen a kategriban. A hatkony benzin befecskendezs s a hromutas kataliztor kombincija felel a nagyon alacsony emisszis rtkekrt, ami azt jelenti, hogy egy vvel a hatlyba lpse eltt teljesti a nagyon szigor Euro-III-at. Vkony, alacsony, kompakt s knnysly Az ER-6f kompakt mretnek kulcsa a hihetetlen kompakt soros kthengeres blokk, ami lehetv tette a szk, knny vz alkalmazst. Az eredmny egy 400-as mret motor egy 650-es erejvel, s mindig btortan invitlja a kezdket: "Gyere, menjnk egyet!" mindekzben egy jkora adag szrakozst nyjt a haladknak.
Blokk * Ne engedd, hogy a "soros kthengeres" szavak megtvesszenek. Ez a blokk telis tele van high-tech megoldsokkal, amit a kompakt mret s a meglep elrse tett szksgess. Ninja technolgia s know-how hemzseg az ER-6f-ben, ez a magyarzata mirt fogja ez a kompakt s knnysly motor tlszrnyalni rivlisait a kzpkategriban (mg azokat is, melyek nagyobb lkettrfogatak). A hromszget bezr ftengely-vlttengelyek nagyon rvidd teszik a blokkot. A vlt bemeneti s kimeneti tengelye "kazetts" vltrendszerben helyezkednek el, ami kompakt mretet s knny kiszerelhetsget jelent. A flszraz karter cskkenti a blokk magassgt. A galvanizlt henger knnysly, szk pts. A blokk alatti kipufog segti a tmeg kzppontostst, s egyttal alacsonyabbra helyezi a slypontot is. Vz * A vz design sem kevsb elegns: A kompakt motor miatt vkony, minimalista vzat lehetett alkalmazni, ami kellen szk a trdnl s a lbnl. A kompakt motor miatt extrm rvidre lehetett venni a tengelytvot, ami knny s kezes vezethetsget jelent. Mivel hossz lengvillt lehetett bepteni, a hts futm kimondottan jl teljest. 3 dimenzis elemzsekkel kerestk meg a vz idelis merevsgt, ami nagyban hozzjrul a kivteles kezelhetsghez. A vz nagy szaktszilrdsg aclbl kszlt csvz, ami merevsg s sly tekintetben felveszi a versenyt az alumnium vzakkal. Az oldalt elhelyezett rugstag miatt az akkumultor a rugstag mell kerlhetett. Ez az elnys elrendezs lehetv teszi, hogy cskkenjen az lsmagassg, s keskenyebb legyen a motor. * Ugyanaz a viselkeds teszi lvezetess a vezetst (kszsges reakcik s vezetbart kialakts) ami miatt idelis kezdk szmra is. * A rvid tengelytv s szk fordulkr teszi knnyen manverezhetv az ER-6f-et.
Szk lspozci Ergonmia * Az lspozcit gy alaktottuk ki, hogy bizalmat sugalljon. A kormny, ls s lbtart hromszg kztti idelis arny knyelmes s termszetes lspozcit tesz lehetv a legtbb motoros szmra. * A szk vz s blokk miatt az egsz jrm nagyon vkony benyomst kelt, a vezet a trdt s lbt kzel tartja egymshoz. * A specilisan formzott tank kveti a lb vonalt, s mivel a vge keskeny, gy a vezet kzel tudja egymshoz tartani a lbait. * Az alacsony lsmagassgnak s a szk kialaktsnak ksznheten mindkt lb ler a fldre mikor a motor megllt, ez az egyik legfontosabb szempont nagyon sok motoros szmra. * Az aerodinamikus szlvd megvdi a vezett a menetszltl s az idjrs viszontagsgaitl, mikzben hozzjrul az ER-6f kivtelesen hatkony zemanyag felhasznlshoz.
TKLETES ARNYOK
Az ER-6f klsejre az ptszek ltal sokat hasznlt kifejezs, a "Devine Proportion" lehet tall, ami a termszetben tallhat idelis arnyt jelenti. A motorosok ehelyett persze egyszeren ennyit mondanak: "Nagyon rendben van." Az ER-6f kifinomult stlusa s letisztult egyszersge olyan vonz motort alkot, melynek nem tud ellenllni azok az j motorosok, akik keresik a mdjt annak, hogyan fejezhetnk ki zlsket.
Vz / hts felfggeszts * A vz, a hts futm s a lengvilla kialaktsai egysges vonalat alkotnak, mely a kormnytl a hts tengelyig tart. * A nagy szaktszilrdsg aclbl kszlt csvz knnyed megjelenst ad a motornak. 3 dimenzis elemzsekkel sikerlt elrni a clul kitztt merevsgi rtkeket. * Az oldalt elhelyezett egy szimpla rugstag lgyan vezeti t a tekintetet a vzrl a lengvillra. * A merevtkkel elltott lengvilla kveti a vz s rugstag vonalt, hromszg kialaktsa pedig megerst a gp innovatv klsejt. Idomzat * Agresszv fnyszr design a remekbeszabott Z1000-rel val hasonlsg nem a vletlen mve. * A szl- s idjrs vdelem az aerodinamikus szlvd feladata, melynek segtsgvel az ER-6f otthon rzi magt az autplyn s a vrosi utakon is. * Az indexek az idomba vannak integrlva, fokozva a gp zanzstott megjelenst. * Az tltsz index burkolatok s narancsszn gk cscsminsg motor benyomst keltik. * A ltvnyos vonalvezets idomzat karcs farokidomban s annak skjba illesztett hts lmpa burkolatban vgzdik. Htulrl nzve az ER-6f karcs s agilis benyomst kelt. * A kttnus ls design hozzjrul a motor karcs megjelenshez, s azt a benyomst kelti, mintha lsburkolat lenne a motoron. * A szemet gynyrkdteten formzott tankot nem lehet mssal sszetveszteni, ez csakis Kawasaki lehet. A tank skjba illesztett tanksapka harmniban van az ER-6f sudr vonalaival. * A stlusos, egy darabbl ll vezet s utas lbtart konzol kihangslyozza a motor sportos szemlyisgt.
Mszerek
* A kompakt, lptetmotoros sebessgmrben tallhat LCD kijelzn tallhat az sszes megtett km, kt napi szmll s pontos id, illetve ebben a hzban van a vzhmrsklet figyelmeztet. A fordulatszmmr hzban tallhat a benzinszint s benzin befecskendezs LED figyelmeztetje. Egyb visszajelzk: index, reflektor, resfokozat s olajszint figyelmeztet.
Blokk * A blokk alatti kipufog nagy szerepet jtszik a jrm sszetmrtett megjelenshez. Fkek / felnik / gumik * A hrom darab hullmos fktrcsa nagyszeren nz ki s haraps fkteljestmnyt nyjt. * A szp, hatklls felnik nem csak knnyed kinzetet sugallnak, valban cskkentik a rugzatlan tmeget.
A BIZTONSGRZET FOKOZSA ABS * Azok a vsrlk, akik szeretnk fokozni biztonsgrzetket, els s hts ABS-szel szerelt verzit is rendelhetnek. Blokk * Az automata alapjrat gyorsbellt rendszer megknnyti az indtst s a kataliztor is a lehet leghamarabb kezd hatkonyan mkdni. * Az egyszer htsi rendszer a htfolyadkot a blokkon keresztl vezeti a hengerbe s a hengerfejbe, cskkentve a kls vzcsveket. * A 180o-ban elkelt ftengely kiegyenslyoz tengelyt hajt, ami rezgsmentes, sima mkdst biztost. A vzpumpt a kiegyenslyoz tengely jobb oldali vge hajtja. * A knnysly, gyertyapipba integrlt trafk helyet sprolnak. * A nagy kapacits lgszr hozzjrul a motor kivteles teljestmnyhez. * A knnysly zemanyag pumpa a tank belsejben tallhat. Vz * Ngy darab kamp segtsgvel lehet a csomagot vagy a msodik sisakot a hts lsre rgzteni. * Az ls alatti trolrekeszben kln hely van kialaktva az U-lakatnak. * Az indexek vszvillogknt is funkcionlnak. * Eredeti Kawasaki kiegsztknt kaphat lesz top case s mini index kit
ER-6n / ER-6f mszaki adatok
Motor tpusa: 4 tem, soros 2 hengeres Lkettrfogat: 649 cc Teljestmny: 72.1 LE (53 kW) / 8.500 ford. Nyomatk: 66 Nm / 7.000 ford. Hts: Vzhts Furat x Lket: 83 x 63 mm zemanyag ellts: 38 mm-es zemanyag befecskendezs Gyjts: digitlis Indts: nindt Vltm: 6 sebessges Hajts: Lnc Vz tpusa: Diamond nagy szaktszilrdsg acl Felfggeszts els: 41 mm-es teleszkpvilla Felfggeszts hts: Oldalt elhelyezett rugstag Gumi els: 120/70 ZR17 Gumi hts: 160/60 ZR17 Fk els: Dupla 300 mm-es hullmos trcsa 2 dugattys fknyereg Fk hts: Szimpla 220 mm-es hullmos trcsa 1 dugattys fknyereggel Villaszg: 24.5 Utnfuts: 102 mm Tengelytv: 1405 mm lsmagassg: 785 mm / 790 mm Tank: 15.5 l Szraz sly: 174 kg / 178 kg
|